سیروُا

قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِکُمْ سُنَنٌ فَسِیرُواْ فِی الأَرْضِ فَانْظُرُواْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُکَذَّبِینَ (آل عمران،۱۳۷)

سیروُا

قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِکُمْ سُنَنٌ فَسِیرُواْ فِی الأَرْضِ فَانْظُرُواْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُکَذَّبِینَ (آل عمران،۱۳۷)

اِسْتَدِلَّ عَلى ما لَمْ یَکُنْ بِما قَدْ کانَ فَاِنَّ الاْمُورَ اَشْباهٌ
با آنچه در گذشته واقع شده، نسبت به آنچه واقع نشده استدلال کن، زیرا امور جهان شبیه به یکدیگرند.
نهج البلاغه ، نامه 31

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب

ایران یا روم؟

شنبه, ۷ شهریور ۱۳۹۴، ۰۳:۱۹ ب.ظ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ

 الم﴿1﴾

غُلِبَتِ الرُّومُ﴿2﴾

فِی أَدْنَى الْأَرْضِ وَهُمْ مِنْ بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَیَغْلِبُونَ﴿3﴾

فِی بِضْعِ سِنِینَ لِلَّهِ الْأَمْرُ مِنْ قَبْلُ وَمِنْ بَعْدُ وَیَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ﴿4﴾

بِنَصْرِ اللَّهِ یَنْصُرُ مَنْ یَشَاءُ وَهُوَ الْعَزِیزُ الرَّحِیمُ﴿5﴾

با توجه به این آیات ذهن من درگیر این سوال می شود که چرا مسلمین باید از شکست ایرانیان در برابر رومیان خوشحال شوند؟

 آنچه که از تحقیق من بر می آید این آیه هنگامی نازل می شود که مسیحیان رومی علی رغم پیروزی های قبلی خود این بار در برابر ایرانیان شکست می خوردند و این دقیقا زمانی است که مسلمانان تنها بخشی کوچک از جامعه مکه را تشکیل می دادند. پس می توان گفت تقریبا غریب بودند و این غربت به نوعی باعث می شد مسلمانان با مسیحیان که نزدیک ترین عقاید را نسبت به آن ها داشتند و کشوری همسایه بودند ، احساس وحدت کنند. شاید از درد ناچاری! تفاسیر، ایرانیان را در این زمان کافر می خوانند ولی این موضوع جای بحث دارد که آیا ایرانیانی که همواره گرایش حق پرستی داشته اند واقعا ایمان خود را از دست داده بودند یا این طمع رومیان به خاک ایران بود که ایرانیان را به مبارزه وا می داشت؟ من نمی دانم! اما آنچه مشخص است سران مشرکین مکه پیروزی ایرانیان بر مسیحیان را پیروزی خود و عاملی برای فشار بر تازه مسلمانان می پنداشتند ولی شاید این هم از نادانی عرب همیشه عرب بوده است! شاید هم از قاعده دشمن دوست دشمن ، دوست من است پیروی می کردند! به هر حال پیامبر(ص) که خود را ادامه دهنده راه عیسی(ع) می دانست شاید ناگزیر به حمایت از مسیحیان بود و به نظر هم می رسد مسیحیان آن زمان حق تر از ایرانیان بوده اند که مورد حمایت مسلمین بوده اند. این برعهده مورخین و متفکرین! من سخن را به پایان بردم بقیه اش با شما!

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۰۷
ع. ش.

نظرات  (۱)

به جای تسلط بر جهان، باید بر خویشتن مسلط شد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی